Hoe berekenen wij uw voorschotbedrag?
Het is belangrijk een onderscheid te maken tussen (drie-)maandelijkse voorschotfacturen en een jaarafrekening. Voorschotfacturen zijn gebaseerd op een schatting, de jaarafrekening krijgt u na een meteropname en is exact berekend op basis van uw werkelijke verbruik.
Omstreeks het moment van uw overstap naar Elegant krijgen wij van uw netbeheerder een schatting van uw jaarverbruik op basis van de meterstanden die u de voorbije jaren aan hen heeft doorgegeven. Deze voorspelling van uw jaarverbruik gebruiken we om uw energiefactuur voor het komende jaar in te schatten. Het jaarverbruik delen we door 12 en dat is het maandelijks bedrag tot aan de volgende meteropname. Zo betaalt u iedere maand hetzelfde bedrag, ook al verbruikt u doorgaans in de winter (flink) meer dan in de zomer.
Wanneer u tussen 2 meteropnames een herberekening maakt van het voorschot (bijvoorbeeld via Mijn Elegant), zal er rekening gehouden worden met nieuwe tarieven. Er zal ook rekening gehouden worden met de meteropnamemaand. Heeft u de voorbije maanden niet genoeg betaald, dan kan het voorschot aanzienlijk hoger zijn.
Zo mikken we erop dat de jaarlijkse afrekening zo dicht mogelijk bij nul ligt, zodat er zo weinig mogelijk moet worden bijbetaald of teruggegeven, en er geen onaangename verrassingen volgen.
Tip: lees meer over verschillende soorten facturen op de website van de VREG.
Wat als uw voorschotbedrag erg afwijkt van uw verwachtingen?
U hoeft er zeker niet aan te twijfelen dat onze energiekost bij de laagste in de markt is (dat zeggen wij niet alleen, ook de objectieve vergelijkingen van de VREG en de CREG bevestigen dat).
Er zijn enkele redenen waarom het voorschot dat we u aanrekenen toch hoger (of net veel lager) kan liggen dan wat u verwachtte:
- Mogelijk betaalde u bij uw vorige leverancier een lager maandbedrag, maar moest u bij de jaarafrekening (fors) bijbetalen, of andersom – en dat proberen wij te vermijden.
- Misschien is de raming die we kregen van uw netbeheerder niet (meer) relevant omdat u recent zonnepanelen heeft geplaatst, of energiebesparende maatregelen heeft genomen.
- De raming van de netbeheerder is steeds gebaseerd op het historische verbruik op uw afnamepunt. Als u recent verhuisd bent, krijgen we dus vooral informatie over het verbruik van de vorige bewoners op uw nieuwe adres. Dit kan uiteraard sterk afwijken van uw eigen verbruik.
- Ook bij een nieuwbouw is het soms giswerk. De netbeheerder maakt dan een schatting op basis van uw type woning (open, halfopen, gesloten bebouwing, …) maar heeft uiteraard nog geen historische gegevens om zich op te baseren.
Mocht u het bedrag van uw voorschot willen aanpassen, dan kan u dit eenvoudig zelf aanpassen via ‘Mijn Elegant’. Of u kan antwoorden op de mail met uw voorschotfactuur. We passen dan het bedrag aan vanaf de volgende factuur, als de aanpassing binnen de 10% (naar boven of naar beneden) blijft. Als het gewenste bedrag sterk afwijkt van het door ons berekende bedrag (positief of negatief), geef dan enkele woorden uitleg (bv zonnepanelen met vermogen 3500 Wp geplaatst, extra elektrische toestellen gekocht, …) zodat we steeds kunnen blijven mikken op een lage jaarafrekening.
In alle geval zal bij een jaarafrekening het exacte verbruik worden aangerekend, en de voorschotfacturen mee in rekening gebracht worden. Als het saldo in uw voordeel is zal u het geld binnen de 14 dagen op uw rekening zien verschijnen. U zal dus nooit te veel betalen.
Wordt mijn voorschotbedrag automatisch aangepast bij een tariefwijziging?
Neen, wij passen uw voorschot niet automatisch aan bij een tariefwijziging. Enkel na de jaarafrekening zal uw voorschot opnieuw berekend worden. U kan er uiteraard zelf voor kiezen om dit wel aan te passen. Dit kan je zeer eenvoudig aanpassen via ‘Mijn Elegant’.