Hieronder vind je meer informatie over jaarlijkse afrekening die u ontvangt bij Elegant.
1. Wanneer krijg ik mijn afrekening?
2. De meterstanden zijn niet correct op de afrekening. Wat nu?
3. Ik heb een correctiefactuur ontvangen. Hoe komt dit?
4. Ik krijg geld terug bij de afrekening en toch is het nieuwe voorschotbedrag verhoogd. Hoe kan dit?
Wanneer krijg ik mijn afrekening?
Van zodra wij de meterstanden ontvangen van de netbeheerder maken wij uw afrekening op. Hou er rekening mee dat dit ongeveer 6 à 8 weken in beslag kan nemen na de meteropname.
Jaarafrekening:De meteropnamemaand is afhankelijk van de regio waar u woont. Eenmaal per jaar moet u de meterstanden doorgeven aan uw netbeheerder. Het ene jaar krijgt u een meteropnamekaart in de bus, en moet u de meterstanden zelf noteren. Het andere jaar stuurt de netbeheerder een meteropnemer langs. Als u een de digitale meter heeft, worden uw meterstanden automatisch naar uw netbeheerder doorgestuurd.
Eindafrekening:Bent u net verhuisd? Bezorg ons het
energieovernamedocument van de oude woning. Wij zorgen ervoor dat het contract wordt stopgezet. Na de stopzetting zal u een eindafrekening ontvangen. Hou er rekening mee dat hier enkele weken kunnen overgaan. Mocht u intussentijd toch nog een voorschot hebben ontvangen dan zal dat mee verrekend worden in uw eindafrekening.
Als u overstapt naar een nieuwe leverancier, bezorgt uw netbeheerder een meteropnamekaart. U moet dan de meterstanden doorgeven -best zo dicht mogelijk bij de wisseldatum- zodat wij u een eindafrekening kunnen opmaken. De nieuwe leverancier ontvangt dezelfde meterstand als beginstand. Hou er rekening mee dat dit ongeveer 6 à 8 weken in beslag kan nemen.
De meterstanden zijn niet correct op de afrekening. Wat nu?
Wanneer de meterstanden niet correct zijn op op uw afrekening, kunnen we aan de netbeheerder een rechtzetting aanvragen. Bezorg ons een foto van de meterstanden, vervolgens vragen wij een rechtzetting aan bij de netbeheerder. Wanneer de netbeheerder de eventuele aanpassing heeft uitgevoerd, bezorgen wij u een nieuwe afrekening. Dit kan enkele weken duren.
Ik heb een correctiefactuur ontvangen. Hoe komt dit?
Wanneer de meterstanden niet correct zijn op uw afrekening, wordt er een rechtzetting aangevraagd. Na goedkeuring van de netbeheerder zullen wij u een correctiefactuur bezorgen. Het is ook mogelijk dat de netbeheerder een rechtzetting heeft uitgevoerd, waardoor u een correctiefactuur ontvangt.
Vervolgens ontvangt u van ons een annulatie van uw oorspronkelijke afrekening en bezorgen wij u een nieuwe afrekening op basis van de juiste meterstanden. Als de annulatie een factuur is dan dient u deze te betalen. Als de annulatie een tegoed is dan zullen wij het saldo in uw voordeel overschrijven, mits al uw facturen betaald werden.
Ik krijg geld terug bij de afrekening en toch is het nieuwe voorschotbedrag verhoogd. Hoe kan dit?
De voorschotten worden steeds bepaald op basis van de toekomstige prijzen en een raming van uw toekomstig verbruik. Zo kan het perfect zijn dat u na een zachte winter geld terugkrijgt, gewoon omdat u minder dan gemiddeld verbruikt heeft. Of dat u structureel zuiniger aan het omspringen bent met energie, maar dat dit nog niet in uw toekomstige verbruiksgegevens verwerkt zit. Uw voorschot kan je steeds aanpassen via Mijn Elegant.