Elegant gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten
Per onderwerp vindt u hieronder de meest gestelde vragen aan onze klantendienst. Heeft u een specifieke vraag waarop u het antwoord hier niet vindt, aarzel dan niet ons te contacteren. We helpen u graag verder.
De maatregelen die genomen worden om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan zijn ingrijpend en hebben een grote impact, ook op de inkomsten van vele gezinnen. In de eerste plaats voor gezinnen waarvan één of meerdere gezinsleden in het stelsel van tijdelijke werkloosheid terechtkomen.
Daarom besliste de Vlaamse regering op voorstel van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir deze gezinnen financieel door deze moeilijke periode te helpen. De Vlaamse overheid draagt hun water- en energiefactuur voor een periode van 1 maand.
Als u als werknemer in het statuut van tijdelijke werkloosheid geplaatst wordt als gevolg van de COVID 19, dan komt u in aanmerking voor de tussenkomst van de overheid.
Deze vergoeding bedraagt in totaal 202,68 € en is als volgt samengesteld:
U hoeft als werknemer niets te doen. Het is de bedoeling dat de overheid deze informatie ontvangt via de RVA.
De facturen blijven verschuldigd bij de energieleverancier tegen de uiterlijke betaaldatum die vermeld staat op de factuur.
Download hier het volledige document
Hoe kan ik klant worden bij Elegant?
Bij Elegant verloopt klant worden volledig online. Surf naar Ik word klant op deze website en volg de instructies.
Hou het EAN-nummer van uw elektriciteits- en/of aardgasaansluiting bij de hand.
Hebt u nog geen aansluiting, kijk dan in deze Veel gestelde vragen bij Aansluiting.
Ik ben klant bij een andere leverancier. Kan ik overstappen naar Elegant?
Ja, u kan op elk moment overstappen naar Elegant. Volg de instructies in Ik word klant op deze website. U hoeft geen contact op te nemen met uw huidige leverancier, Elegant doet dit in uw plaats.
Riskeer ik dat de levering van elektriciteit of aardgas onderbroken wordt wanneer ik overstap?
Helemaal niet. Er zal geen onderbreking zijn in de levering van elektriciteit of aardgas en al uw toestellen zullen normaal blijven werken.
Ik overweeg onmiddellijk over te stappen naar Elegant. Moet ik aan mijn huidige leverancier een boete betalen?
Sinds 13 september 2012 is het verboden voor leveranciers om nog opzegvergoedingen aan te rekenen aan particulieren en KMO's (tot 50.000 kWh stroom en 100.000 kWh aardgas per jaar). U kan dus in principe de datum van uw overstap vrij kiezen
Gelden voor een bedrijf dezelfde regels bij het overstappen?
Voor bedrijven die meer verbruiken dan 50.000 kWh stroom of 100.000 kWh aardgas per jaar, kunnen hogere verbrekingsvergoedingen aangerekend worden. U kijkt best de Algemene Voorwaarden van uw contract na.
Zijn er behalve de lage tarieven nog redenen om over te stappen naar Elegant?
De lage tarieven zijn een heel goede reden om over te stappen naar Elegant. Veel gezinnen in Vlaanderen betalen immers veel te veel voor hun energie.
Maar er zijn nog andere redenen. Elegant werkt duurzaam en transparant en streeft ernaar u een foutloze service te bieden.
Als u elektriciteit koopt bij Elegant, helpt u bij de uitbouw van een netwerk van producenten van stroom uit hernieuwbare bronnen.
Ik ben nog geen klant bij Elegant, maar ik verhuis weldra en wil op mijn nieuwe adres klant worden bij Elegant. Wat moet ik doen?
U kan eenvoudig klant worden bij ons op uw nieuwe adres. Ga naar Ik word klant en kies in stap 2 voor "ik ga verhuizen" en dan doen wij de rest.